מהו סקר סיכונים?
סקר הסיכונים הוא הליבה עליה מבוססת התכנית לניהול בטיחות עובדים של סביבת העבודה. הסקר מורכב מ3 חלקים עיקריים :
1.בדיקה למטרת איתור וזיהוי פוטנציאל הסיכונים העתידיים בסביבת העבודה .
2. תכנון משופר של פעילות הארגון וסביבת העבודה העתידית שתצמצם למינימום את הסיכונים בארגון ומכאן הקטנת הסיכון לעובדי הארגון ולמבקריו, הקטנת ההשפעה על הסביבה והפגיעה באיכות הסביבה בה פועל הארגון ומכאן גם הבטחת חוזק הארגון והמשך פעילותו.
3.תכנית מפורטת לביצוע, מעקב ופיקוח יישום מסקנות הסקר.
למה הוא נחוץ?
קודם כל כדי להציל חיים. סקר כזה שנעשה בצורה מקצועית וע”י איש מקצוע מתאים, מונע סיכונים תפעוליים בארגון וגם מכין את עובדיו להגיב בצורה נכונה במידה ומתרחש אירוע בטיחותי. בנוסף החוק “ארגון הפיקוח על העבודה” מחייב הכנת תכנית לניהול בטיחות, בו מנהל הארגון נדרש לבצע כל מה שנדרש בכדי להקטין את הסיכונים בסביבת העבודה אותה הוא מנהל.
אלו ארגונים או חברות זקוקים לו ?
כל סביבת עבודה אשר מכילה סיכונים. מכאן נובע שכל ארגון זקוק ונדרש לבצע בדיקת פוטנציאל סיכונים בצורה כזאת או אחרת. ככל שבארגון יש יותר מוקדים פוטנציאליים למצבי סיכון, כך הבדיקה צריכה להיות מקיפה יותר ויסודית יותר.
כל ארגון הוא שונה, ולכן המחקר בכל חברה צריך להיות מותאם לצרכים ולדרישות המגוונות, לדוגמא , סקר שיוכן לחברת מתכת יהיה שונה מסקר שיוכן עבור מפעל כימי, אך מתודת הכנת הסקר תהיה דומה. (מתודה-סדר קבוע של פעולות אשר מתבצעות על מנת להשיג פתרון או מטרה מסוימת).
מתי צריך לעשות לערוך את הסקר?
- שלב התכנון ראשוני – זהו השלב הראשון בו יש לקחת את ההחלטות בעלות ההשפעה המרבית על הבטיחות בהמשך. למשל להחליט על המיקום האופטימלי העתידי של החברה כאשר עדיף למצוא מקום את הבטוח ביותר האפשרי כדי להימנע ממצבי סיכון עתידיים. קביעת בסיס התכנון כולל חומרי הגלם, מוצרים, קצב היצור השנתי, שירותי היצור ודרישות רגולטוריות. בחירת הידע ותהליך היצור, קביעת שיטות העבודה וכו’. קביעת נתוני התכנון היא קריטית להחלטות בהמשך ובעלת השפעה גדולה על בטיחות התפעול.
- במהלך התכנון ההנדסי : יש יתרון לבצע סקר בטיחות במהלך או לפחות לקראת סוף התכנון ההנדסי. הממצאים שמוצפים במהלך הסקר יכולים להשפיע על התכנון ועלות יישום ההמלצות הנובעות מהממצאים תהיה נמוכה יחסית אם ההמלצות תיושמנה במהלך התכנון ולא לאחר מכן.
- לפני הפעלת מתקן היצור: עיתוי זה הוא האחרון האפשרי מכיוון שאם יעשה מאוחר יותר עלולים אירועי בטיחות להתרחש במהלך ההפעלה או לאחר מכן. . למעשה הזמן הסמוך להפעלה הראשונה הוא הזמן הנכון ביותר לביצוע סקר סיכונים. בזמן זה הסתיימה הקמת המתקן וכל מה שנותר זה להפעילו. הסקר יתבצע על המתקן במתכונת הסופית שלו ולא יתבצעו שינויים במתקן לאחר זמן זה. מכיוון שקיים חשש שבשל לחץ הזמן לא ניתן יהיה להשלים לבצע המלצות הנובעות מביצוע הסקר לפני ההפעלה, מומלץ מאד לבצע את הסקר מוקדם יותר, אך לכלול בסקר את פרטי המתקן כפי שהיה לקראת ההפעלה.
- מתקן קיים. כל מספר שנים, מקובל אחת לחמש שנים .מכיוון שבמהלך חיי המתקן נצבר ניסיון תפעולי ואחר ובנוסף מתבצעים שינויים במבנה המתקן, בשיטות היצור ובמרכיבים אחרים (אחזקה, דרישות רגולטוריות), מומלץ לבצע סקר סיכונים המתרכז בעיקר בשינויים שחלו במתקן או בסביבתו במהלך הזמן מביצוע הסקר הקודם. למשל הקמת מתקן/שכונה/מוסד ציבורי בסמוך למפעל עשויים להשפיע על סקר הסיכונים לא פחות משינוי תהליכי במתקני היצור, שימוש תהליכי יצור שונים או כל שינוי אחר.
- ניהול שינוי : ביצוע שינוי בתהליכי היצור במתקן משמש כמקור סיכון פוטנציאלי. בכל ארגון יש לקבוע מהו השינוי המחייב ביצוע סקר סיכונים לצורך בחינת ההשפעה הבטיחותית של השינוי על פעולת המתקן. ההשפעה ה עשויה להיות נקודתית בלבד אך יכולה להיות רבת היקף. ניהול נכון של ביצוע שינויים בארגון מאפשר שליטה על תוצאות בטיחותיות אפשריות והקטנת רמות סיכון בארגון.
מי מוסמך לעשות אותו?
כדי להכין סקר סיכונים יעל נדרשים ידע מקצועי שנרכש במוסדות אקדמיים ואחרים מחד וניסיון מקצועי הנצבר במהלך שנות העבודה במגוון נרחב של תפקידים. מומחיותי בהכנת סקרי סיכונים מתבססת על שנים רבות שבהם עסקתי בתכנון ,הקמה, תפעול וניהול מפעלים בעלי מאפיינים שונים.
על פי מה נמדד סקר סיכונים טוב?
סקר סיכונים נמדד בשני פרמטרים:
- מניעת סיכונים עתידיים לארגון, לעובדיו ומבקריו.
- שיהיה מקובל על הרשויות.
ברור כי הפרמטר הראשון הוא החשוב, אך הפרמטר השני הוא גם הכרחי להתנהלות התקינה של החברה. לסיכום: סקר סיכונים טוב מקטין את הסיכונים בארגון למינימום האפשרי, ומאושר על ידי הגופים המוסמכים, לכן יש לבחור לביצוע סקר בטיחות בארגון מי שיש לו את הרקע המקצועי והניסיון התעסוקתי, אשר מעניקים לו את הכלים הנדרשים לבצע בהצלחה ניתוח סיכונים פוטנציאלי בסביבות עבודה שונות ומורכבות.